OmaPostissa vastaanotettava kirjeposti kohdistuu lähettäjän valinnalla joko osoitteeseen tai henkilötunnukseen.
Järjestelmä ei teoriassa anna toimittaa postia deaktivoidulle henkilötunnukselle jolloin lähettäjän pitäisi sensijaan lähettää kirje tavallisena kirjepostina.
Tämänhetkisen tiedon mukaan Posti saa tiedon muuttuneesta henkilötunnuksesta automaattisesti, mutta lisäselvitykset ovat käynnissä ja vinkit tulevat siten muuttumaan.
- Nimen vaihtuessa ennakkotoimenpiteitä ei vaadita.
- Henkilötunnuksen vaihtuessa on teoriassa mahdollista ehkäistä ongelmia irtisanomalla OmaPostista kaikki aikaisemmat sähköiset kirjetoimitukset jolloin varmistetaan kirjeiden vastaanotto paperisena. Tämän ei kuitenkaan pitäisi olla tarpeellinen toimenpide!
- OmaPosti tilin lakkauttaminen on aiemmin aiheuttanut ongelmia uuden tilin luontiin. Toistaiseksi tilin poistoa ei suositella sillä vanhan tilin korjaaminen saattaa olla helpompaa.
- Nimenvaihdoksen kohdalla uusi nimi ei päivity automaattisesti OmaPostiin näkyviin jos kirjaudut erillisillä OmaPosti tunnuksilla. Uudelleenkirjautuminen vahvan tunnistuksen kautta pankkitunnuksilla kuitenkin päivittää nimitiedot nopeasti.
- Jos henkilötunnuksen vaihdon jälkeen palvelut häiriintyvät kaikesta huolimatta, ota yhteyttä OmaPostin asiakaspalveluun: https://www.posti.fi/fi/asiakastuki/ota-yhteytta