Osuuspankki eli OP saa tiedon muuttuneesta henkilötunnuksesta väestötietojärjestelmästä (oman väitteensä mukaan). Valitettavasti tätä tietoa ei ilmeisesti hyödynnetä mitenkään ja ainoa vaihtoehto on tapaaminen konttorilla uuden henkilöllisyystodistuksen kera. Tähän kelpaa väliaikainen henkilökortti, joten jos vain saat ajan, voit jo samana päivänä saada pankkipalvelut takaisin täyteen vahvuuteen.
- Maksukortit toimivat edelleen kunnes asioit konttorilla. Palveluiden siirto katkaisee korttien toiminnan mutta tämä voidaan pyytäessä viivästää uuden maksukortin saapumiseen.
- Kirjautuminen verkkopankkiin ja OP mobiiliin toimii edelleen ja pystyt vahvistamaan verkkomaksuja niiden avulla.
- Et pysty kuitenkaan tunnistautumaan pankkitunnuksilla tai mobiilivahvistuksella mihinkään kolmannen osapuolen palveluun, esimerkiksi siten estäen kirjautumisen kaikkiin valtion virastojen palveluihin ja mihin tahansa palveluun joka vaatii erillistä vahvaa tunnistautumista.
- Jos tiedät päivän jolloin saat uuden henkilöllisyystodistuksen, varaa konttoriasointi etukäteen sillä useimmat palvelupisteet eivät palvele lainkaan ilman ajanvarausta: https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/asiakaspalvelu/ajanvaraus
- Ajanvaraukset ovat yleensä saatavilla 2 viikkoa etukäteen. Suositeltava ajan pituus on 30 minuuttia, yleisesti saatavilla olevat neuvonta-ajat eivät siis vältämättä riitä.
Koska OP on paikallisten osuuspankkien yhteenliittymä, huomaa että asiakkuutesi on yksittäisen osuuspankin kanssa, esim. OP Etelä-Pirkanmaa.
Mainitse aikaa varatessasi että tapaamiseen tarvitaan etänä mukaan myös "koti pankkisi" edustaja, muuten joudut hoitamaan prosessin alkuperäisessä pankissa!
- Palveluiden uudelleenkytkentä on suoritettava konttorissa uuden henkilöllisyystodistuksen kera. Väliaikainen henkilökortti kelpuutetaan tähän myös.
- Voit varata palveluajan konttoriin ilman pankkitunnuksia: https://www.op.fi/henkiloasiakkaat/asiakaspalvelu/ajanvaraus - Valitse
Varaa aika -> Jatka kirjautumatta.
Puhelimitse saatat saada sopivamman ajan koska muutos on työläämpi kuin mihin tavalliset palveluajat on varattu, varsinkin jos asioit nyt eri pankin kautta kuin alkuperäinen koti pankkisi.
- Osuuspankkien suosima ja turvallisin tapa palveluiden siirtoon on uuden asiakkuuden luonti jolloin verkkopankkitunnuksesi ja maksukorttisi vaihdetaan täysin uusiin, uudella käyttäjätunnuksella ja pin-koodilla. Prosessi kestää yleensä noin 30 minuuttia.
Oletuksena vanha maksukortti lakkaa toimimasta palveluiden siirrossa! On kuitenkin mahdollista viivästyttää vanhan kortin mitätöitymistä siihen kunnes uusi kortti on saapunut, saatat kuitenkin joutua erikseen pyytämään tätä!